در سطح شهرستان و همزمان با هفته اطلاع رسانی مقابله با HIV ؛

آزمایش سریعHIV در اتوبوس ایدز

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۹/۱۴ ۱۴:۲۰ | تعداد بازدید: 453

اچ آی وی یک بیماری عفونی است که اغلب مردم آنرا با نام ایدز می شناسند درحالی که ایدز تنها مرحله انتهایی اچ آی وی است که اگر فرد به موقع و صحیح تحت مراقبت و درمان قرار گیرد ممکن است تا آخر عمر مرحله ایدز اتفاق نیفتد. محمدرضا اعتصامی راد کارشناس کنترل بیماری اچ آی وی / ایدز معاونت بهداشت ضمن بیان مطلب فوق افزود: تزریق خون و فرآورده های خونی،تماس جنسی بدون استفاده از وسایل محافظت شده ،مادر آلوده به کودک در دوران حاملگی،زایمان و شیردهی سه راه اصلی انتقال ویروس اچ آی وی می باشد و لازم به ذکر است از طریق معاشرت و روابط اجتماعی،غذاخوردن و آشامیدن،از راه هوا،استفاده از سرویس های بهداشتی مشترک،حیوانات ،حشرات منتقل نمی شود.

وی  خصوص استقرار اتوبوس ایدز در سطح شهرستان بیان کرد: یکی از اهداف  سیاست های وزارت متبوع در آموزش رویکرد نوین، حساس سازی افراد در معرض خطر نسبت به انجام تست عفونت اچ آی وی می باشد که خوشبختانه این اقدام با استقبال همشهریان روبه رو شد بطوریکه درمدت سه روز بیش از  200نفر به همکاران مستقر در اتوبوس ایدز مراجعه نمودند.وی ابراز امیدواری کرد که اینگونه اقدامات بتواند گامی در راستای  ارتقاء آگاهی مردم در خصوص این بیماری باشد که شاهد تبعیض این بیماری نباشیم وخطر انتقال این بیماری به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

ایشان بیان کرد :مادران باردار با انجام تست اچ آی وی در سه ماهه اول وسوم با تشخیص سریع و به موقع وانجام اقدامات لازم احتمال انتقال ویروس اچ آی وی را از 30تا 40درصد به 1درصد میرساند که به همین منظور از تیرماه سال جاری در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش دانشگاه و بیمارستان آموزشی،درمانی نهم دیو بیمارستان رازی از تمامی مادران باردار تحت مراقبت تست اچ آی وی صورت میگیرد .

وی گفت :اچ آی وی یک بیماری عفونی است که مخصوص طبقه ،قشرو یا گروه خاصی نیست و هرکسی در طول عمرش یکبار تماس جنسی محافظت نشده و یا تماس با سرنگ و وسایل تیز برنده آلوده بخون داشته باشد ممکن است درمعرض ابتلا قرار گیرد و تنها راه تشخیص آن درمراکز مشاوره بصورت محرمانه ورایگان انجام میشود .

محمدرضا اعتصامی راد در پایان گفت : با مراقبت ودریافت دارو بیماران مبتلا به اچ آی وی میتوانند سالیان متمادی زندگی سالم وبدون مشکل را تجربه کنند.  

برچسب های خبر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.