زندگی سالم با مصرف بیشتر میوه وسبزی

کد مطلب: ۲۴۵۳ | تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۲/۰۳ ۰۹:۲۵ | تعداد بازدید: 20

بیماریهای غیرواگیر مهمترین علت مرگ و میر در کشور ما بشمار می رود بطوریکه 76 درصد کل بار بیماری ها در ایران به  بیماریهای غیرواگیر اختصاص دارد .یکی از مهمترین عوامل خطر بیماری های  غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری های قلبی های عروقی و انواع سرطان ها، مصرف کم میوه و سبزی می باشد.با افزایش مصرف میوه و سبزی خطر ابتلا به این بیماری ها کاهش می یابد. 6/6 میلیون مرگ و میر در سال فقط بدلیل رژیم غذایی کم میوه و سبزی گزارش شده است.

 

  • مصرف کم میوه و سبزی با خطر ابتلا به بیمار یهای قلبی عروقی مرتبط است.

 

اثرات محافظتی میوه و سبزی در رژیم غذایی بدلیل وجود انواع ویتامین، مواد معدنی و فیبر است که مکانیسم اثر آن در بهبود وضعیت چر بی های خون می باشد.

افزایش مصرف میوه و سبزی با کاهش خطر شیوع تری گلیسیرید بالا در میان زنان و مردان رابطه دارد.

مصرف میوه و سبزی با خطر سکته مغزی رابطه عکس دارد.

خطر سکته مغزی با افزایش مصرف روزانه 200 گرم میوه و سبزی به ترتیب 32 درصد و 11 درصد کاهش می یابد.

بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت، افزایش مصرف روزانه میوه و سبزی معادل 400 گرم و بیشتر باعث کاهش خطر سکته مغزی تا 19 درصد در کل جهان می شود.

رژیم غذایی غنی از میوه و سبزی بدلیل وجود انواع ریز مغذی و درشت مغذی ها و فیبر غذایی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی بسیار توصیه می شود.

میوه ها منبع غنی از پلی فنول ها هستند، این ترکیبات با ارتقاء سلامت قلبی عروقی همراه هستند و خطر ابتلا به سکته قلبی و یا مرگ و میر بیمار یهای قلبی عروقی را کاهش می دهند.

مرکبات منابع غنی از ویتامین ث، پتاسیم، آنتی اکسیدان و فیبر می باشند که در کاهش فشار خون و پیشگیری از تصلب شرایین و لخته شدن خون نقش دارند.

لیکوپن موجود در گوجه فرنگی، هویج، هندوانه، گریپ فروت، فلفل دلمه ای و کلم قرمز باعث کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به بیمار یهای قلبی عروقی می شود.

ویتامین E نقش آنتی اکسیدانی در پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی دارد. از منابع حاوی این ویتامین می توان به سبزیجات برگ سبز )اسفناج(، بروکلی، کدو تنبل و کیوی اشاره کرد.

  • مصرف کم میوه و سبزی خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

بین مصرف کم میوه و سبزی و خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت رابطه مستقیم وجود دارد.

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت مصرف میوه و سبزی بدلیل اینکه غنی از ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر غذایی هستند عامل محافظتی برای سلامت محسوب می شوند. مکانیسم عملکردی آنها شامل افزایش حساسیت به انسولین است، که به نوبه خود در کاهش خطر ابتلا به دیابت نقش دارد

مصرف میوه و سبزیجات سبز و زرد مثل هویج، اسفناج، کاهو، کدو تنبل، هلو، شلیل، زردآلو و ... که غنی از فیبر غذایی هستند باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می شوند..

کمبود منیزیم باعث کاهش حساسیت به انسولین و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به دیابت می شود. منابع غنی از منیزیم شامل سبزیجات برگ سبز )اسفناج(، لوبیا سبز، آواکادو، موز و انجیر خشک می باشند.

بتا کاروتن و لیکوپن از مقاومت به انسولین پیشگیری می کنند. منابع غنی از بتاکاروتن شامل هویج، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کدو تنبل، گرمک، لوبیا سبز و کلم بروکلی می باشند. لیکوپن نیز در گوجه فرنگی، هویج، هندوانه، گریپ فروت، فلفل دلمه ای و کلم قرمز وجود دارد.

چهارمین پیام کلیدی: مصرف میوه و سبزی و کاهش خطر ابتلا به سرطان

  • مصرف کم میوه و سبزی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی تخمین زده می شود که مصرف کم میوه و سبزی باعث 19 درصد سرطانهای دستگاه گوارش می شود.

بیش از 30 درصد مرگ ناشی از سرطان را می توان با اصلاح عوامل خطر کلیدی پیشگیری کرد که یکی از این عوامل افزایش مصرف میوه و سبزی است. این اثر محافظتی مربوط به انتی اکسیدانها و ریز مغذی هایی همچون فلاونید، کاروتنوید، ویتامین ث، اسید فولیک و فیبر غذایی است. این مواد و مواد دیگر به عنوان مسدود کننده یا سرکوب کننده تومورهای سرطانی و پیشگیری از آسیب اکسیداتیو DNA نقش دارند.

ویتامین C ، یک آنتی اکسیدان قوی برای کاهش استرس اکسیداتیو و کاهش خطر ابتلا به سرطان است. منابع غنی از این ویتامین مانند فلفل دلمه ای، سبزیجات برگ سبز )اسفناج، کلم پیچ(، کیوی، بروکلی، توت فرنگی، مرکبات، گوجه فرنگی و لوبیا سبز می باشند.

ویتامین E نیز نقش آنتی اکسیدانی در پیشگیری از ابتلا به سرطان دارد که از منابع حاوی این ویتامین می توان به سبزیجات برگ سبز )اسفناج(، بروکلی، کدو تنبل و کیوی اشاره کرد.

بتاکاروتن باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه می شود. منابع غنی از بتاکاروتن مثل هویج، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کدو تنبل، گرمک، لوبیا سبز و کلم بروکلی می باشند.


مهندس امیری کارشناس معاونت غذا ودارو

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.