سرعت انتقال، تفاوت مهم میان دو ویروس کرونا و آنفلوآنزا

تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۹/۱۶ ۰۹:۳۳ | تعداد بازدید: 78657

رئیس اداره پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه ضمن بیان این موضوع که ویروس هر دو بیماری کرونا و آنفلوآنزا موجب بیماری تنفسی می‌شوند، گفت: با این حال تفاوت‌های مهمی میان این دو بیماری و شیوه­ انتشار آن‌ها وجود دارد و دانستن این تفاوت‌ها برای اجرای اقدامات بهداشت عمومی در پاسخ به هر یک از این دو ویروس حائز اهمیت است.

محمدرضا اعتصامی راد ادامه داد: کووید-19 و آنفلوآنزا هر دو، بیماری تنفسی ایجاد می‌کنند و به صورت طیفی از ناخوشی، از بدون علایم و با علایم خفیف، تا شدید و یا حتی مرگ بروز می‌کند و لازم به ذکر است هر دو ویروس از طریق تماس، قطرک‌های تنفسی و مدفوع منتقل می‌شوند، در نتیجه، اقدامات بهداشتی نظیر رعایت بهداشت دست‌ها و آداب بهداشت تنفسی (سرفه در آرنج خمیده یا دستمال کاغذی و بلافاصله دور انداختن آن) به طور یکسان برای پیشگیری از ابتلا به هردو بیماری مهم هستند.

اعتصامی راد در خصوص تفاوت‌های این دوبیماری گفت: سرعت انتقال، تفاوت مهم میان این دو ویروس است بدین‌گونه که  دوره نهفتگی یا کمون (از زمان ابتلا تا بروز علایم) در آنفلوآنزا نسبت به کووید-19 کوتاه‌تر و فاصله سرایت آن (زمان بین سرایت به نفر بعدی) نیز کوتاه‌تر است و براساس برآوردهای صورت گرفته، فاصله سرایت کرونا 5 الی6 روز است، در حالی که فاصله سرایت ویروس آنفلوآنزا 3 روز است.

وی اظهار داشت: به علاوه، انتقال ویروس در 3 تا 5 روز اول بیماری یعنی امکان سرایت ویروس پیش از بروز علایم بیماری، از ویژگی‌های اصلی سرایت آنفلوآنزاست، در مقابل، ما می‌دانیم که افراد مبتلا به کرونا، 24 تا 48 ساعت پیش از بروز علایم می‌توانند ناقل بیماری باشند، این درحالیست که شواهد موجود نشان می‌دهد افراد در این زمان‌ها عامل اصلی انتقال بیماری محسوب نمی‌شوند.

اعتصامی‌راد افزود: در کووید-19 شمار بازتولید، یعنی تعداد افرادی که از طریق فرد مبتلا بیمار می‌شوند، بین 2 تا 5/2 نفر است؛ این تعداد بیشتر از شمار بازتولید در آنفلوآنزاست.

وی درپایان تاکید کرد: با این حال، برآوردها در مورد کووید-19 و آنفلوآنزا شدیداً وابسته به شرایط و زمان انجام مطالعه است. بنابراین می‌توان گفت که مقایسه دقیق دو بیماری خیلی دشوار است.

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.