مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه:

هیچ ماده غذایی به تنهایی نمیتواند در پیشگیری از کرونا ویروس مفید باشد

تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۲۷ ۰۹:۲۷ | تعداد بازدید: 126

مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با بیان این موضوع که درشرایط اضطرار مانند شرایط عادی لازم است تعادل و تنوع در مصرف کلیه مواد غذایی رعایت شود، افزود: دریافت کلیه ویتامین های مورد نیاز بدن برای افزایش سطح ایمنی و مقابله با بیماری و بهبودی از طریق منابع غذایی آن تامین شود و منابع غذایی حاوی ویتامین ها و املاح هیچ گونه ارجحیتی بر یکدیگر ندارند.

سمانه یوسفی ضمن تاکید براین موضوع که برنامه مکمل یاری بر اساس دستور پزشک انجام شود، گفت: مصرف دوزهای بالای ویتامین و مواد معدنی اثر محافظتی ثابت شده ای در پیشگیری از بیماری های عفونی ندارد.

وی چند توصیه تغذیه ای در پیشگیری از بیماری های تنفسی و COVID -19  را به شرح ذیل اعلام کرد:

  1. رعایت دو اصل تعادل و تنوع ، تعادل یعنی مصرف مقدار کافی و مورد نیاز بدن از مواد غذایی و تنوع یعنی مصرف روزانه تمام گروههای غذایی (نان و غلات ، سبزی ها ، میوه ها، شیر و لبنیات، گوشت هاو تخم مرغ، حبوبات و مغزها)
  2. به منظور افزایش سطح ایمنی بدن روزانه از مواد غذایی حاوی ویتامین C شامل انواع میوه ها وسبزی ها از جمله سبزی های برگ سبز تیره ، انواع سبزی خوردن، کلم ها ، گوجه فرنگی ، جوانه های گندم وماش ، انواع مرکبات ، کیوی و دیگر میوه ها ، استفاده نمایید.
  3. نقش مهم ویتامین A وE کاملا شناخته شده است و لازم است از منابع غنی این ویتامین ها روزانه استفاده کنیم. منابع ویتامین A شامل انواع میوه ها وسبزی های زرد و نارنجی مانند هویچ ، کدو حلوایی ، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند لبنیات و زرده تخم مرغ و منابع ویتامین E شامل روغن های مایع ، انواع مغزها خصوصا بادام شیرین می باشد.
  4. از خوردن غذاهای چرب و شورمانند تنقلات شور، کنسروها ، سوسیس و کالباس پرهیز کنید. چرا که کارکرد سیستم ایمنی بدن را مختل می کند.
  5. مصرف روزانه از منابع غذایی حاوی آهن و روی مانند انواع گوشت ها ، تخم مرغ ، انواع سبزی ها ، حبوبات ، میوه های تازه و خشک شده و نان های سبوس دار به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.
  6. استفاده روزانه از منابع غذایی حاوی ویتامین های گروه B مانند انواع نان وغلات سبوس دار ، حبوبات ، انواع سبزی ها ،  میوه ها و مغزها نقش مهمی در ارتقاء سیستم ایمنی بدن دارند.
  7. ویتامین D هم نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد و منابع غذایی آن عبارتند از لبنیات ،زرده تخم مرغ و ماهی های پرچرب ، مهمترین راه تأمین ویتامین D قرار گرفتن دست ها و پاها در معرض آفتاب است که بدن به واسطه نور آفتاب خود این ویتامین را می سازد.
  8. مصرف مقدار مناسب آب و مایعات حداقل 6تا8 لیوان در طول روز بسیار مهم است . نوشیدن مایعات به اندازه کافی در حفظ عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن لازم است.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.