هشدار مسئول واحد بهبود تغذیه در خصوص فصل گرما:

کم‌آبی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۳/۱۹ ۰۸:۳۰ | تعداد بازدید: 437

مسئول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: تغذیه سالم و انتخاب‌های درست غذایی در فصل گرما برای جلوگیری از کاهش آب بدن بسیار مهم است و مصرف مناسب مایعات اولین و مهمترین نکته در تقویت سیستم ایمنی بدن از نظر کم‌آبی است.

سمانه یوسفی‌مقدم افزود: در زمانی که گرمای هوا بیشتر است مایعات بیشتری بنوشید و استفاده از شربت‌های کم‌شیرین و خانگی، دانه ها و تخم‌های شربتی می‌تواند به کاهش عطش، رفع کم‌آبی و نگهداری بیشتر آب در بدن کمک کند.

وی ادامه داد: لازم است بدانیم که نوشیدنی‌های حاوی کافئین و کولا مانند چای‌های غلیظ، قهوه و انواع نوشابه‌ها و آبمیوه‌های بازاری نه تنها انتخاب درستی در خصوص مصرف مایعات نیست، بلکه باعث دفع بیشتر آب بدن، کم‌آبی و خطراتی مانند اضافه وزن و چاقی خواهد شد.

وی بیان کرد: مصرف مناسب انواع میوه‌ها وسبزی‌ها نیز می‌تواند به نگهداری آب در بدن و پیشگیری از کم‌آبی کمک کند، انواع میوه‌ها و سبزی‌های تازه و آب‌دار علاوه بر تأمین آب با داشتن مقدار قابل ملاحظه‌ای از ویتامین‌ها، املاح و فیبر مورد نیاز بدن به تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیر‌واگیر کمک خواهد کرد و مصرف حداقل 5 واحد میوه و سبزی در طول روز توصیه می‌شود.

یوسفی‌مقدم تشریح کرد: پرهیز از فعالیت زیاد در هوای گرم و در ساعات تابش مستقیم و شدید آفتاب نیز می‌تواند در مقاومت بدن در مقابل گرمای هوا و کارکرد مناسب بدن برای مقابله با گرمازدگی مناسب باشد.

مسئول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه گفت: به هر حال هرچه فرد فعالیت بیشتری در گرما داشته باشد نیاز به دریافت مایعات نیز در او بیشتر خواهد شد، چرا که دفع آب از بدن وی به مراتب بالاتر خواهد رفت به طور مثال فردی با وزن 70 تا 80 کیلوگرم و سطح فعالیت متوسط در گرما نیاز به دریافت حداقل 3 تا 3 و نیم لیتر مایعات دارد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.