سخنگوي وزارت بهداشت در نشست خبري

تجهیزات پزشکی افزایش قیمت نداشته اند / مجوز واردات شرکت های متخلف لغو خواهد شد

تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۳/۲۸ ۱۳:۳۶ | تعداد بازدید: 43

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با توجه به نوسانات ارزی اخیر و موضوع تحریم، در حال حاضر ما در کشور حدود 270 هزار قلم تجهیزات ثبت شده پزشکی در اداره کل تجهیزات وزارت بهداشت داریم و تخصیص ارز با همکاری بانک مرکزی به صورت روان به میزان مورد نیاز و با قيمت 4200 تومان در حال انجام است و به غیر از مواردی اندک، کمبودی در مورد تجهیزات پزشکی در کشور وجود ندارد.


به گزارش وبدا، دکتر ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری  ضمن بیان این مطلب گفت: با تدابیر و برنامه ریزی های انجام شده، روند تولید تجهیزات پزشکی در داخل و واردات موارد لازم از خارج با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک در حال انجام است و تیر دشمن خارجی در این زمینه به سنگ خورده است و مشکلی برای مردم عزیز ایران ایجاد نخواهد کرد، البته تطابق با شرایط جدید و هماهنگی های جدید ممکن است در بعضی موارد زمان بر باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: متاسفانه باید عرض کنم در این شرایط در برخی موارد بر خلاف منافع و مصالح مردم و روند کلی تولیدکنندگان و تامین کنندگان تجهیزات پزشکی، برخی از واردکنندگان تجهیزات پزشکی که با دلار 3800 تومانی تخصیصی و یا قیمت آزاد 4 هزار و چند صد تومانی در سال گذشته و در ابتدای سال جاری واردات داشته اند، می خواهند کالای خود را با قیمت ارز بسیار بالاتر ادعایی به فروش برسانند و در مواردی عدم عرضه و یا عرضه ناقص کالا مشاهده شده است.

دکتر حریرچی تصریح کرد: بنده رسما اعلام می کنم که هیچگونه افزایش قیمتی بر تجهیزات و کالاهای پزشکی اعمال نشده است و در تمام موارد با قیمت تعیین شده قبلی باید این موارد به فروش برسند. 
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از مردم عزیز و مسئولین مراکز درمانی دولتی و خصوصی درخواست می کنم که هرگونه تخلف قیمتی یا مواردی از کمبود و احتکار را به شماره تلفن 190 یا به اداره بازرسی و نظارت تجهیزات پزشکی و یا به شعبه تعزیرات ویژه رسیدگی به تخلفات تجهیزات پزشکی که از دو  هفته پیش در وزارت بهداشت مستقر شده است و یا شعب تعزیرات حکومتی در استان ها حتما اطلاع دهند

دکتر حریرچی تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل های صادره با متخلفین برخورد قاطع قانونی صورت گرفته و مجوز واردات برای شرکت های دیگر صادر خواهد شد

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: همچنین بر اساس بخشنامه های صادره وزارت بهداشت، همه بیمارستان های دولتی و خصوصی و خیریه و نهادهای عمومی غیر دولتی مثل تامین اجتماعی و نیروهای مسلح، مکلف به تامین همه تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی بیماران در داخل بیمارستان هستند و هرگونه تخلف در این زمینه و اعزام بیمار به خارج بیمارستان برای تهیه ملزومات پزشکی را به شماره تلفن 190 اطلاع دهند.

دکتر حریرچی گفت: در مورد دارو هم باید اعلام کنم که خوشبختانه براساس سیستم رصد و پایشی که در مورد دسترسی به دارو و کمبود دارو از طریق سه سازمان جداگانه و به صورت هفتگی در سطح میدانی از داروخانه های خصوصی و دولتی و بیمارستان ها انجام می شود، در مورد داروهای ژنریک و برندژنریک در کشور کمبود قابل توجهی وجود ندارد، اما در مورد داروهای خارجی و وارداتی مشکلاتی موجود است. همچنین در هفته پیش تعداد اقلام کمبود از 57 مورد داروی خارجی بوده است که همه این 57 قلم دارو مشابه داخلی دارد که این تعداد کمبود از 2700 قلم داروی داخلی و خارجی موجود در کشور عدد قابل توجهی نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه توضیح داد:  طبق بند دال ماده 74 قانون برنامه ششم توسعه مصوب مجلس شورای اسلامی: «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است حمایت از تولید و عرضه و تجویز داروهای فاقد نام تجاری(ژنریک)حمایت بیمه‌ای را فقط به داروهای فاقد نام تجاری(ژنریک) اختصاص دهد» و طبق بند جیم ماده 74 همین قانون برنامه ششم: «سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر پایه کشور، مکلف به خرید راهبردی خدمات سلامت براساس دستورالعمل ‌ها و راهنماهای بالینی و فهرست رسمی داروهای فاقد نام تجاری(ژنریک)ایران در چهارچوب نظام ملی دارویی کشور همزمان با اجرایی‌شدن نظام ارجاع مبتنی بر پزشک خانواده در کشور از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند و این اقدام صرفاً از طریق سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان موضوع بند (الف) این ماده انجام می شود.» 

دکتر حریرچی گفت: طبق مصوبه مجلس واضح است که در مورد داروهایی که تولید داخل ژنریک دارند، به جز در برخی موارد خاص، نباید داروی خارجی وارد و عرضه شود. البته داروهای خارجی جدید که در داخل تولید نمی شوند، موضوع جداگانه ای است و طبق روال باید حتما از طریق واردات تامین شوند

وی افزود: متاسفانه ما شاهد دو مشکل عمده در این زمینه هستیم. اولین مشکل، تمایل تعدادی از مردم به مصرف داروی خارجی با تصور اشتباه بهتر بودن داروی خارجی و اینکه داروی تولید داخل تاثیر کمتری دارد. از همین جا اعلام می کنیم که داروی تولید داخل همه استانداردهای لازم را داراست و مردم عزیزمان به دانشمندان و تولیدکنندگان ایرانی اعتماد کنند و با اطمینان کامل داروی ایرانی را مصرف کنند

دکتر حریرچی،  مشکل دوم را  نحوه تجویز داروی خارجی و ترجیح داروی خارجی توسط بعضی پزشکان عنوان کرد و گفت: همین مشکل با ابعاد وسیع تری در مورد ترجیح داروی خارجی در بعضی داروخانه ها نیز مشاهده می شود. البته در این زمینه بعضی انگیزه های اقتصادی و بازاریابی شرکت های خارجی و شرکتهای واردکننده هم، موثر است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: قیمت داروی خارجی بسیار گران و در نتیجه سود بیشتری در هر واحد فروش ایجاد می کند و چون بیمه صرفا قیمت داروی ژنریک را تحت پوشش قرار می دهد، مازاد بر این قیمت، نقدی دریافت می شود و مشمول تاخیرات بیمه ای نمی شود. در نتیجه در مواردی تمایل به القای مصرف داروی خارجی برای کسب سود بیشتر و نقدی در داروخانه ها وجود دارد.

دکتر حریرچی افزود: در این زمینه لازم است انجمن های علمی، انجمن های صنفی و تولیدکنندگان داخلی اقدامات بیشتری در آگاهی بخشی بیشتر به مردم و همچنین توجیه علمی و اخلاقی بیشتر تجویزکنندگان و تامین کنندگان دارو و خدمات دارویی با همراهی وزارت بهداشت انجام دهند

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.