رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه :

حفظ و ارتقاء سلامت روزه داران با رعایت نکات کامل بهداشتی

تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۳/۰۵ ۱۳:۳۳ | تعداد بازدید: 292

دکتر ادریس بذر افشان رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه در خصوص  حفظ و ارتقاءسلامت روزه داران  در ماه مبارک رمضان بیان کرد: با توجه به اینکه در این ماه مصرف غذاهای سنتی مانند آش، حلیم ،شله زرد و... افزایش پیدا میکند، مردم  بایستی همواره رعایت نکات بهداشتی را مد نظر قرار دهند، از جمله در هنگام خرید مواد اولیه مصرفی ( نشانسته ،گلاب ، زعفران ، کشک و ...) به اطلاعات درج شده بر روی کالا از جمله مجوز بهداشت ،تاریخ تولید و انقضاء توجه نمایند،از ظروف استیل ضد زنگ جهت طبخ زولبیا و بامیه مورد استفاده  کنند و ترجیحا برای مواد غذایی داغ و چرب از ظروف یکبار مصرف مجاز (ظروف گیاهی)انتخاب نمایند.

وی در خصوص طبخ غذا در رستوران ها و مراکز توزیع غذای آماده بیان کرد : رعایت بهداشت محیط و بهداشت کار از قبیل شستشو و گندزدایی مستمر و منظم ظروف و ابزار کار، رعایت بهداشت فردی و دارا بودن کارت معاینه بهداشتی معتبر بویژه افرادی که مستقیماً با تهیه و توزیع مواد غذایی سروکار دارند از نکات حائز اهمیت می باشد.همچنین استفاده از انواع روغن های مخصوص سرخ کردنی جهت سرخ نمودن انواع مواد غذایی در رستوران ها و  قنادی ها با حرارت ملایم بایستی صورت گیرد و استفاده از هرگونه رنگ و اسانس و سایر افزودنی های غیر مجاز ممنوع می باشد.

دکترادریس بذرافشان ضمن تاکید بر سالم سازی سبزیجات و سالاد در مراکز و اماکن عمومی و توصیه به مصرف سالاد و سبزیجات دارای پروانه ساخت، از تهیه هرگونه مواد غذایی از افراد دوره گرد ودست فروش و افراد فاقد هویت و مجوز کسب و مواد غذایی عرضه شده در فضای باز و در معرض آلودگی  هشدار داد.

وی در پایان تاکید کرد: از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر 2 ساعت) خودداری نمایید و در صورت الزام به نگهداری بیش از دو ساعت، مواد غذایی پخته شده در دمای کمتر از 4 درجه سانتیگراد و یا بالای 63 درجه نگهداری شود. همچنین از نگهداری مواد غذایی خام و پخته شده در مجاورت هم در داخل یخچال و یا سردخانه خودداری کنید.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.