هم‌زمان با روز جهانی ایدز عنوان شد:

ویروس اچ آی وی به‌طور متوسط ۱0 سال طول می‌کشد تا به مرحلۀ ایدز برسد

تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۹/۱۰ ۱۱:۴۰ | تعداد بازدید: 644

کارشناس بیماری اچ آی وی/ ایدز معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه ضمن اشاره به شعار جهانی این روز " اجازه نمی‌دهیم کووید 19 برنامۀ مراقبت اچ آی وی را تحت تاثیر قرار دهد "، گفت: اچ آی وی (HIV) به ویروسی گفته می‌شود که سبب نقص دستگاه ایمنی و دفاعی بدن شده و در مدت طولانی سبب ایجاد علائم و بیماری‌های مختلف در فرد حامل ویروس می‌گردد که به این مرحله، مرحلۀ ایدز گفته می‌شود.

لیلی سالاری ادامه داد: هر کس با ویروس انسانی نقص ایمنی HIV آلوده شود و تست HIV وی مثبت گردد مبتلا به ایدز محسوب نمی‌شود بلکه دارای ویروس بوده که به این حالت HIV مثبت می‌گویند و بکار بردن کلمه ایدزی در این حالت اشتباه می‌باشد و به‌طور متوسط 10 سال طول می‌کشد تا به مرحلۀ ایدز برسد  و در تمام این مدت 10 سال فرد حامل ویروس بوده و این ویروس قابل انتقال به دیگران می‌باشد.

وی خون و مایعات خونی، استفادۀ مشترک از وسایل تزریق مواد مخدر آلوده، استفادۀ مشترک از وسایل آلوده به خون فرد HIV+ (خالکوبی، تیغ اصلاح، وسایل حجامت غیر بهداشتی و ...)، آسیب‌های شغلی (سرسوزن آلوده در مراکز بهداشتی درمانی و ....)، تماس جنسی محافظت نشده (بدون پوشش محافظ جنسی) و از مادر دارای ویروس به جنین یا شیرخوار را از راه‌های انتقال اچ آی وی ایدز عنوان نمود.

سالاری ضمن بیان این موضوع که با توجه به آن‌که اچ آی وی بر خلاف برخی ویروس‌های بیماری‌زای دیگر مانند سرماخوردگی یا اسهال راه انتقال محدودتری دارد، افزود: پیشگیری از آن در اکثر مواقع با رعایت برخی اصول آسان است.

وی چهار اصل مهم در پیشگیری از بیماری را پرهیز یا خویشتن‌داری (پرهیز از هرگونه رفتارهای جنسی قبل از ازدواج)، پایبندی و وفاداری (پایبندی به همسر)، پوشش محافظ جنسی (استفاده از وسیله پیشگیری در تماس‌های جنسی) و پایداری در عدم مصرف مواد مخدر، الکل و مواد روان‌گردان و ترک رفتارهای پرخطر عنوان نمود.

کارشناس بیماری اچ آی وی/ ایدز معاونت بهداشت دانشگاه در پایان گفت: اچ آی وی/ ایدز از راه‌های: شنا کردن در استخر، استفاده از رختخواب، غذا یا ظرف غذاخوری فرد مبتلا، از طریق نیش پشه، عطسه و سرفه کردن، تماس‌های روزمره با افراد مبتلا به اچ آی وی (مانند دست دادن) و یا از طریق اشک، بزاق یا عرق بدن منتقل نمی‌شود.

برچسب های خبر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.